Marzena Paczuska, szefowa "Wiadomości TVP" udzieliła wywiadu tygodnikowi wSieci. Dowodzi w nim, że wyniki są świetne - choć są fatalne - a "Wiadomości" rzetelne, choć są parodią dziennikarstwa. Ten wywiad jest dobrym przykładem tego, jak dziennikarze "dobrej zmiany" traktują swoich widzów i czytelników


Nie miałam wątpliwości, iż idziemy dobrą drogą, że wiemy, czego chcą widzowie. Ale oczywiście cieszę się, że i badania oglądalności wreszcie to wykazały.

Marzena Paczuska, Tygodnik "wSieci" - 31/10/2016

fot. Tygodnik "wSieci"


fałsz. Fałsz. Badania pokazują, że "Wiadomości" tracą widownię. 574 tys. w rok.


Rozmowa Jacka i Michała Karnowskich zaczyna się od omówienia wyników wrześniowych pomiarów oglądalności Nielsen, w których „Wiadomości TVP” po raz pierwszy od stycznia tego roku wyprzedził „Fakty TVN”.

Chełpiąc się wynikami Paczuska pominęła jednak kluczową informację: w porównaniu do września ubiegłego roku – gdy szefem serwisu był Piotr Kraśko – „Wiadomości” straciły 574 tys. widzów.

Oczywiście kierownik redakcji serwisu mogłaby bronić się, że w dobie szybkiego rozwoju nowych źródeł informacji, oraz w porównaniu do gorącego roku wyborczego, tracą wszystkie wieczorne bloki informacyjne. To prawda. Tracą jednak w różnym tempie, a „Wiadomości” przez ostatni rok straciły o 200 tys. widzów więcej niż „Fakty” TVN (376 tys.)

Klęskę informacyjną TVP pogłębiają dodatkowo „Teleexpress”, który w ciągu roku stracił aż 859 tysięcy widzów oraz przegrany rok w rywalizacji telewizji informacyjnych: od września do września TVN24 zyskało 23 proc. widzów, a TVP Info straciła – ponad 7 proc.

Twierdzenie, że widzowie docenili informacyjną „dobrą zmianę”, jest więc kompletnym nieporozumieniem.

Nie docenili zresztą „dobrej zmiany” w mediach w ogóle. Prowadzący w rankingu Polsat stracił niespełna 2,5 proc., drugi TVN – niespełna 5 proc. W tym czasie TVP1 zjechało aż o 13, a TVP 2 – trochę ponad 5,5.


dziekujemy


„Polityka to domena zarządu”

Marzena Paczuska mówi jednak w wywiadzie kilka prawdziwych zdań. Jedynym z nich jest stwierdzenie, że „każdy kolejny zarząd [TVP] był w jakimś sensie polityczny, związany z władzą. Tak było, jest i zapewne będzie”.

Warto zapamiętać ten cytat, ponieważ Marzena Paczuska zdemaskowała nim nie prezesa tylko Jacka Kurskiego, ale również Radę Mediów Narodowych, która powołuje zarządy w mediach publicznych.

Tym jednym zdaniem Paczuska zaprzeczyła na przykład stanowisku polskiego rządu wobec zaleceń Komisji Europejskiej, w którym Rada Mediów Narodowych opisana została jako „niezależna instytucja sprawująca nadzór i zarządzanie nad mediami publicznymi w sposób niezależny od administracji rządowej”.

Prawdomówność kończy się, gdy przychodzi do rozmowy o politycznej roli „Wiadomości” TVP, które pod rządami Marzeny Paczuskiej zostały zamienione w tubę rządu. Paczuska przekonuje, że to, co odbierane jest powszechnie jako pisowska propaganda, jest wynikiem propaństwowej postawy redakcji oraz zmiany narracji, ponieważ wcześniej „jedynym dopuszczalnym językiem opisu świata (…) był język ‚Gazety Wyborczej'”.



Państwo, czyli PiS


Troska o państwo, to powinno być w nas, dziennikarzach. Polityka to domena zarządu. Dobre newsy mogą, w mojej opinii, robić tylko ludzie, dla których państwo jest ważne, gdy interes państwa jest dobrem wspólnym.

Marzena Paczuska, Tygodnik "wSieci" - 31/10/2016

fot. Tygodnik "wSieci"


fałsz. Fałsz. Chyba, że państwem jest tylko rząd, prezydent i sejmowa większość.


Pół biedy, że w świecie Marzeny Paczuskiej „państwem” jest tylko prezydent z PiS, rząd tworzony przez PiS i większość parlamentarna PiS, a państwem nie są ani poprzednie rządy, ani poprzedni prezydenci, ani inne niż związane z PiS instytucje, m.in. Trybunał Konstytucyjny oraz władze samorządowe.


Przyszywa nam się łatkę pisowską. To taka bezrefleksyjna łatwizna. To także wynik otępienia, w jakie wprowadziła widzów, a głównie komentatorów, jednolitość przekazu w ostatnich latach.

Marzena Paczuska, Tygodnik "wSieci" - 31/10/2016

fot. Tygodnik "wSieci"


zbity zegar. Bzdura. TVP jest tubą rządu i widać to w liczbach.


Nie ma niestety danych z informacjami o prezentacji partii w poszczególnych programach informacyjnych, ale Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji publikuje informacje o czasie poświęconym różnym partiom politycznym. W raporcie z września 2016 roku KRRiT pisze o „niepokojących dysproporcjach w prezentowaniu partii politycznych w TVP”

Statystyki bezlitośnie pokazują, jaką karierę politycy PiS zrobili w publicznej telewizji po wymianie kierownictw stacji. To, że telewizja publiczna jest tubą PiS, to nie etykietka ani zjawisko optyczne, ale fakt.

W pierwszym półroczu 2015 roku, gdy telewizja była w rękach PO, ta partia była pokazywana w TVP częściej niż jej prawicowa opozycja – Platformie poświęcono ponad 90 godzin, a PiS nieco ponad 50.

W pierwszym półroczu 2016 roku, gdy telewizja była już w rękach PiS, aż przez 187 godzin na ekranach występowali politycy PiS wraz z koalicjantami (Solidarną Polską  i Polską Razem), podczas gdy proeuropejskiej opozycji (PO, Nowoczesna, PSL) poświęcono 96 godzin czasu antenowego.

Łączne czasy prezentacji partii politycznych w TVP


Ilość oraz jakość

Warto podkreślić, że liczby te nie uwzględniają tego, w jakim kontekście mówiono o tych partiach politycznych – a to jeszcze ciemniejsza strona półrocza pracy Marzeny Paczuskiej w roli kierowniczki „Wiadomości” TVP.



W dniu publikacji wywiadu w „Wiadomościach” Platforma Obywatelska pojawiła się kilkukrotnie, zawsze w negatywnym świetle.

  • Donald Tusk, Bronisław Komorowski, Bogdan Klich, Tomasz Arabski są bohaterami skandalizującego materiału o „dyplomacji na kolanach”. „Niezależnie od tego, jak wiele kłód Rosjanie nam rzucali pod nogi, polskie władze jakby tego nie zauważały. Naszym władzom w ogóle nie przychodziło do głowy, żeby próbować prosić o pomoc naszych sojuszników. To jest po prostu szokujące” – mówi autor tekstu na tle ściany z okładkami tygodnika „wSieci”.
  • O – już nieaktualnym – członkostwie w PO wspomniano w materiale o Pawle Adamowiczu, prezydencie Gdańska, który zaprasza imigrantów, ma 36 kont bankowych i zorganizował obchody 30-lecia Trybunału Konstytucyjnego. Żadna z tych informacji nie jest „newsem” – Radę Imigrantów Paweł Adamowicz powołał w połowie września, o majątku i rachunkach bankowych „wSieci” pisało w połowie lipca, a obchody 30-lecia TK były w połowie października.
  • Bronisław Komorowski pojawia się jeszcze jako człowiek próbujący ustawić wybory przez zorganizowanie – za pośrednictwem ówczesnych władz TVP szkolenia dla Krzysztofa Ziemca, które przeprowadziła Róża Rzeplińska z portalu MamPrawoWiedziec.pl.

„Na pewno była to nieudolna próba wpłynięcia na wynik wyborów” – ogłasza Wojciech Biedroń, dziennikarz należącego do „wSieci” portalu wPolityce.

Ostatni materiał uzupełnia oświadczenie prezesa TVP, w którym Jacek Kurski zapewnia, że szkolenia to „tak zwane szkolenia”, które można odczytać jako próbę „wywierania na dziennikarzy politycznego wpływu”, natomiast odpowiedzialność ponoszą poprzednie władze TVP, a nie dziennikarze. A szczególnie – oświadcza Kurski – odpowiedzialności nie ponosi Krzysztof Ziemiec.

PiS w tych „Wiadomościach” prawie nie ma. Prezydent Andrzej Duda pojawia się tylko przy okazji materiału o nowym nuncjuszu apostolskim, ale porcją „dobrej zmiany” jest materiał o Marszach Niepodległości, które są „nieskrępowanym, dumnym pokazywaniem patriotyzmu”.

„Coraz lepiej rozumiemy, czym jest niepodległość i jak trzeba o nią dbać” – kończy swój materiał Jan Korab, a na ekranie maszerują kibole z racami.

Natomiast niedocenioną perłą, o której trzeba wspomnieć, jest materiał o ekumenicznym spotkaniu papieża Franciszka z luteranami, które doprowadza Daniela Diaza do wniosku, że „katolicy i protestanci mogą wspólnie stawiać czoła islamizacji i laicyzacji”.


Polska potrzebuje wolnych mediów.
Wykup Abonament na wolność słowa OKO.press

Socjolog, publicysta. Publikuje na łamach Gazety Wyborczej. Doktorant w ISNS UW.


Masz cynk?