W niedzielnym programie "Woronicza 17" TVP Info wyemitowała materiał filmowy, w którym cytuje nienawistne komentarze internautów, w żaden sposób nie dystansując się ani od ich języka, ani od treści. Tak wygląda realizacja misji telewizji publicznej

TVP Info – stacja informacyjna telewizji publicznej – podobnie jak anteny prywatne emituje w weekend program, w którym przedstawiciele partii parlamentarnych komentują wydarzenia minionego tygodnia. W programie „Woronicza 17” prowadzonym przez Michała Rachonia poszczególne tematy wprowadza felieton filmowy.

Tak było też w niedzielę 26 marca 2017.

Materiał trwający niespełna półtorej minuty podsumowywał unijny szczyt z okazji 60-lecia podpisania Traktatów Rzymskich – dokładniej skupiał się na jednej osobie, szefie Komisji Europejskiej, Jean-Claude Junckerze. Juncker podczas rzymskich uroczystości chwilami sprawiał wrażenie, jakby był pod wpływem alkoholu.

Jednak to nie o Junckera chodziło twórcom programu w TVP Info.

Dobór obrazów i cytatów pokazuje bowiem, że idzie przede wszystkim o wzmocnienie antyniemieckiego i antyeuropejskiego przekazu.

Quasi-satyryczny materiał składał się z komentarzy internautów, którzy pisali o antychrześcijańskiej, ateistycznej Unii i swej niechęci do jej przywódców. Oto niektóre z  manipulacji zawartych w tym felietonie i przykładowe zacytowane w nim tweety:

  • w tle brzmi zniekształcona komputerowo* „Oda do radości” śpiewana po niemiecku. Tymczasem hymn Unii Europejskiej to wyłącznie melodia napisana przez Beethovena, słów nie ma, żeby nie promować konkretnego języka. W kontekście całego felietonu manipulacja jest jasna: Unia to projekt niemiecki;
  • „nasza premier obok niemieckiego polityka” – głosi jeden z pokazanych tweetów. Zaznaczmy: bez żadnego komentarza. Na zdjęciu widzimy Polaków: Beatę Szydło i Donalda Tuska;
  • cytowane tweety dosadnie komentują zachowania Junckera:

  • pomiędzy obrazami pokazującymi w negatywnym świetle Junckera, byłego premiera Luksemburga, pokazano zdjęcie obecnego premiera tego kraju – Xavier Bettel jest gejem i podczas audiencji z papieżem towarzyszył mu mąż. Podprogowy przekaz jest jasny i negatywny;
  • inny cytowany komentarz brzmi: „UE w rękach lewackiej rewolty 1968 zmieniła się w głupia kukłę w burce o imieniu Gender”;
  • w materiale znalazło się też kilka wypowiedzi Krzysztofa Wyszkowskiego – nacechowanych antyniemiecko:

Niemal każdy z tych komentarzy zasługuje nie na polemikę, ale na krytykę jako przykład hejtu.

Telewizja publiczna była wielokrotnie w ostatnim roku krytykowana za manipulacje i naruszanie zapisów ustawy o radiofonii i telewizji. Helsińska Fundacja Praw Człowieka pisała w skardze na materiał dotyczący organizacji pozarządowych:

Art. 21 ust. 2 pkt. 1 i 3 ustawy o radiofonii i telewizji zobowiązuje nadawcę publicznego do kierowania się w opracowaniu materiałów odpowiedzialnością za słowo oraz sprzyjania swobodnemu kształtowaniu się zróżnicowanych poglądów obywateli.

„Art. 54 Konstytucji, jak i art. 10 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka wskazuje, że wolność słowa to nie tylko przywileje, ale też zobowiązanie do rzeczowego, starannego dziennikarstwa, uprawianego w dobrej wierze” – przypominała wówczas Dominika Bychawska-Siniarska, prawniczka HFPC.



Gwoli sprawiedliwości dodajmy, że Jean-Claude Juncker bywa oskarżany o problem alkoholowy przez europejskie tabloidy. Sam temu zaprzecza.

*27.03.2017: Po uwagach zatroskanych kinomanów wyjaśniamy: tak, w materiale wykorzystano fragment „Ody do radości” z „Mechanicznej pomarańczy” Stanleya Kubricka.


Polska potrzebuje wolnych mediów.
Wykup Abonament na wolność słowa OKO.press

Redaktorka, publicystka. Współzałożycielka i wieloletnia wicenaczelna Krytyki Politycznej. Pracowała w „Gazecie Wyborczej”. Socjolożka, studiowała też filozofię i stosunki międzynarodowe. Dumna z mazowiecko-podlaskich korzeni. W OKO.press pisze o mediach, polityce polskiej i zagranicznej oraz prawach kobiet.


Masz cynk?