Przed: "Nie możemy mówić o kompromisie w kwestii mordowania dzieci". Niech się bawią". Po: "Szanujemy różne poglądy i różne głosy". OKO.press zebrało wypowiedzi polityków PiS, które wygłosili przed i po czarnym proteście. Bez komentarza, bo wszystko jasne
Posłowie i posłanki PiS przed protestem 3 października 2016 r...
Beata Szydło, "Sygnały dnia" I Program PR, 31 marca 2016 r.
"Jeżeli chodzi o moje zdanie, to tak, ja popieram tę inicjatywę [Stop aborcji]"
Dominik Tarczyński, Echodnia.eu, 28 września 2016 r.
"Nie możemy mówić o kompromisie w kwestii mordowania dzieci. Dziecko albo jest mordowane, albo nie. Przepisy, które obowiązują, sprawiły, że w ubiegłym roku 996 dzieci zostało zamordowanych z pobudek eugenicznych, ponieważ wykryto u nich zespół Downa. Mam nadzieję, że wkrótce to się zmieni."
Witold Waszczykowski, TVP, 20 września 2016 r.
„Wnioskodawcy głoszą populistyczne hasło: Mój brzuch, moja sprawa. To jest podstawowy błąd, bowiem poczęte dziecko nigdy nie jest jednolitą częścią organizmu matki, choćby dlatego, że ma inne struktury genetyczne i po prostu jest odrębną istotą. Właśnie dlatego matka nie może rozporządzać dzieckiem w swoim łonie równie swobodnie jak swoim brzuchem.”
Anna Elżbieta Sobecka, Sejm, 22 września 2016 r.
„Dziecko ma niezbywalne prawo do życia.”
Tomasz Latos, Sejm, 22 września 2016 r.
"To jest problem, z którym każdy z nas musi się zmierzyć i odpowiedzieć sobie na pytanie, czy to urodzone dziecko byłoby nieszczęśliwe, czy to dziecko cierpiałoby, czy to dziecko nie ma prawa do życia. (...)"
"Jestem osobiście przekonany, że będzie to jeden z punktów, którym należy w czasie dalszych prac parlamentarnych poświęcić dużo uwagi, aby tego karania kobiet jednak nie było".
Jan Maria Jackowski, "Polski punkt widzenia", Telewizja Trwam, 22 września 2016 r.
"Kobieta ma prawo do swojego brzucha"? To jest bełkot. Taki sam bełkot jak tych, którzy mówili w starożytności, że żonę można zabić, bo jest własnością mężczyzny. To jest barbarzyństwo.
Stanisław Pięta, Radio Zet, 27 września 2016 r.
"Jestem zwolennikiem całkowitego zakazu aborcji. Myślę, że wielu moich kolegów jest podobnego zdania. Chciałbym, żeby w Polsce był całkowity zakaz. Nie wykluczam, że ta ustawa przejdzie."
"Jesteśmy na etapie prac nad przedstawieniem propozycji rozwiązań mniej restrykcyjnych niż projekt obywatelski".
Witold Waszczykowski, RMF FM, 03 października 2016 r.
„Boję się, że jest to kolejny krok na drodze do kompromitacji Parlamentu Europejskiego. Nie ma takiego problemu, aby prawa kobiet w Polsce były naruszane." (o debacie o sytuacji kobiet w PE)
"Niech się bawią. Jeśli ktoś uważa, że nie ma większych zmartwień w Polsce w tej chwili, to proszę bardzo". (o czarnym proteście)
...i po proteście 3 października 2016 r.
Beata Szydło, konferencja prasowa, 4 października 2016 r.
"Rząd PiS nie pracował i nie pracuje nad żadnym prawem zmieniającym aktualne przepisy. Odpowiedzialnością osób publicznych, a głównie polityków, jest studzenie tych emocji. To bardzo poważne pytania, bardzo poważna debata, dla wielu często dramatyczna. Powinniśmy uszanować opinie wszystkich, wysłuchać różnych głosów, ale musi się to odbywać w spokojnej debacie."
"Nie aprobuję takich wypowiedzi, które padły z ust pana ministra Waszczykowskiego. Każdy przejaw zbyt wielkiego podburzania jest niepotrzebny. Wezwałam dziś pana ministra i zostało mu powiedziane, że nie będzie aprobowania takiego komentowania tych wydarzeń. Oczekuję, że wszyscy pozostali ministrowie rządu również się dostosują."
Beata Mazurek dziennikarzom w Sejmie, 4 października 2016 r.
"Absolutnie nie zgadzam się z tym, co powiedział pan minister Waszczykowski. Nie będę oceniała wypowiedzi mojego partyjnego kolegi. W którymś momencie sam dojdzie do wniosku, że jeśli przeprosi, to przeprosi, a jeśli nie, to powie dlaczego nie"
Beata Szydło, Sejm, 6 października 2016 r.
"Szanujmy różne poglądy i różne głosy. Odpowiedzialnością wysokiej izby, całej klasy politycznej - przed Polakami i Polkami - jest dzisiaj studzić emocje i mówić z szacunkiem o życiu ludzkim i i ochronie życia ludzkiego."
Jarosław Kaczyński, Sejm, 6 października 2016 r.
"Mamy tu do czynienia z gigantycznym nieporozumieniem. Odnosimy się z najwyższym szacunkiem do tych, którzy podpisali projekt. Doszliśmy jednak do wniosku, że to doprowadzi do procesów, których efekt będzie przeciwny temu, co pani mówiła. PiS jest i będzie za ochroną życia i będzie podejmowała w tym kierunku odpowiednie działania, ale o charakterze przemyślanym".
Joanna Kopcińska, Sejm, 6 października 2016 r.
"Nie udało się opozycji podzielić Polaków"
Tomasz Latos, Sejm, 6 października 2016 r.
"Przedstawiciele PO, Nowoczesnej w sposób niezwykle ostry i bezkompromisowy walczyli o to, żeby nad tą ustawą obywatelską procedować jak najdłużej. Rozumiem, że państwu niezwykle zależało na tym, aby co najmniej do stycznia Sejm pracował nad projektem obywatelskim. Rozumiem, że państwo w tej sprawie zmieniliście zdanie i to w sposób absolutnie zasadniczy. Myślę, że z punktu widzenia debaty publicznej to wiele wyjaśnia wszystkim stronom, które w tej debacie również poza murami Sejmu brały udział".
Naczelna OKO.press, redaktorka, dziennikarka. W OKO.press od początku, pisze o prawach człowieka (osoby LGBTQIA, osoby uchodźcze), prawach kobiet, Kościele katolickim i polityce. Wcześniej pracowała w organizacjach poarządowych (Humanity in Action Polska, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Amnesty International) przy projektach społecznych i badawczych, prowadziła warsztaty dla młodzieży i edukatorów/edukatorek, realizowała badania terenowe. Publikowała w Res Publice Nowej. Skończyła Instytut Stosowanych Nauk Społecznych na UW ze specjalizacją Antropologia Społeczna.
Naczelna OKO.press, redaktorka, dziennikarka. W OKO.press od początku, pisze o prawach człowieka (osoby LGBTQIA, osoby uchodźcze), prawach kobiet, Kościele katolickim i polityce. Wcześniej pracowała w organizacjach poarządowych (Humanity in Action Polska, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Amnesty International) przy projektach społecznych i badawczych, prowadziła warsztaty dla młodzieży i edukatorów/edukatorek, realizowała badania terenowe. Publikowała w Res Publice Nowej. Skończyła Instytut Stosowanych Nauk Społecznych na UW ze specjalizacją Antropologia Społeczna.
Komentarze